Kun pidän blogia, haluan varmaankin, että mahdollisimman moni lukija löytää sen.
Hakukoneoptimoinnilla (SEO eli Search engine optimization) tarkoitetaan niitä keinoja, joilla tähän pyritään. En tässä käsittele ollenkaan
hakukonemarkkinointia eli hakutuloksiin vaikuttamista maksamalla.
Googlen tapa toimia on kaiken aikaa muuttunut siihen suuntaan, että se löytää sivut, kun niillä on ymmärrettävää sisältöä. Eli ... luo sisältöä, jonka lukijasi ymmärtävät, silloin Googlekin ymmärtää sen!
On hyvä tietää taustaa, miksi jokin toimii, miten toimii. Voit kuitenkin hypätä suoraan
käytännön vinkkeihin, mitä ottaa huomioon blogisi optimoinnissa.
Onneksi viimeisen parin vuoden aikana Google on muuttanut indeksointitapojaan niin, että mitään kikkailua ei vaadita. Pääasia on hyvä, selkeä sisältö ja tekninen pohja, joka antaa Googlen löytää sisällön ongelmitta. Blogger-blogeissa tekninen pohja on kunnossa, samoin esim. Wordpressissä.
Puhun tässä vain Googlelle optimoinnista, koska Suomessa Googlea käytetään nettihaussa n. 98%:sti. Bing eli Microsoftin hakukone tulee seuraavana.
Itselleni käsityöblogin pitäminen on harrastus. Työssäni verkkoviestinnän kouluttajana hakukoneoptimointi on tärkeällä sijalla.
Miten Google löytää blogini?
Indeksointitavat
Googlella on n. 200 erilaista algoritmia, jotka määrittävät, missä järjestyksessä se näyttää tulokset haun tekijälle. Osan näistä Google on kertonut julkisuuteen, mutta suurin osa on salaisia. Siksi kukaan ei tiedä tarkalleen, mikä ja miten tuloksiin vaikuttaa.
Google Trends ja Google Adwords
- Voit käyttää Google Trends -työkalua, www.google.fi/trends . Se kertoo, mitä hakuja juuri nyt eniten tehdään. Sieltä saattaa löytyä aihe, josta voit kirjoittaa blogipostauksen. Luo tällöin postauksen otsikko siten, että haettu asia tulee jo otsikossa selkeästi esille. Kohdassa "Tutki" voit itse vertailla, kuinka paljon eri termejä haetaan. Voit kahdesta samankaltaisesta aiheesta tai termistä valita sen, jota haetaan enemmän.
- Google Adwords näyttää suositut hakusanat tarkemmin kuin Trends. Sen käyttö on kuitenkin niin laaja aihe, etten käsittele sitä tässä yhteydessä. Se on ensisijaisesti maksetun mainonnan työkalu, mutta osaa Työkalut - Avainsanojen suunnittelija voi käyttää sen vertailuun, mitä sanoja haetaan eniten.
- Mutta muista, että sisältö on tärkein, ei yksittäisten sanojen käyttö tekstissä!
Tilastojen käyttö apuna
Bloggerin tilastot ovat rajalliset. Yhdistä blogisi
Google Analyticsiin. Se on laaja, ilmainen tilastointiohjelma.Se näyttää tarkasti mm.
- Yleinen kävijämäärä
- Montako kävijää juuri nyt
- Mitä sivua luetaan eniten
- Millä sivuilla viivytään pisimpään (käyntien kesto)
- Mitä kautta kävijät ovat löytäneet blogin (esim. minkä sosiaalisen median kautta)
- Mistä blogiini tulee linkkejä
- Kävijöillä tietokone - tabletti - puhelin.
Tarkat tiedot laitteista, selaimista ja käyttöjärjestelmistä.
- Välittömät poistumiset (kävijä lukee vain yhden sivun)
- Uudet kävijät - palaavat kävijät
Jne. , loputtomasti tietoa!
Miten voin parantaa Google-näkyvyyttäni?
- Luo otsikoita, joista selkeästi näkyy, mikä sivun sisältö on
Ei: "Kokeiluja", vaan: Vauvanmyssyn värikokeiluja"
- Jos julkaisu sisältää ohjeen, sano se otsikossa. Ohjeita haetaan paljon.
- Blogger luo automaattisesti saman osoitteen kuin antamasi otsikko + kuukausi
Esimerkki:
Sivun otsikko: "Värikkäitä virkattuja ympyröitä"
Automaattinen url-osoite: www.blogin-osoite.fi/2014/06/varikkaita-virkattuja-ympyroita.html
- Voit kuitenkin ennen julkaisua muokata osoitetta Bloggerin oikeasta palkista:
- MUTTA Googlen kannalta on parempi , että otsikko ja osoite ovat samat
- Esimerkki sanojen käytöstä: Jos blogisi aihe on vaikka virkkaus, mainitse se usein postauksen otsikoissa, väliotsikoissa ja kuvien nimissä.
Linkkien merkitys
Google toimii hyppimällä linkistä linkkiin.
- Kun linkität itse, tee linkki tekstiin, joka selittää linkitettävän asian. Eli linkki ei lähde tyhjänpäiväisestä sanasta. Esimerkki:
Ei näin: "Ohje työhön löytyy täältä" vaan: "Olen käyttänyt tätä vauvanmyssyn ohjetta."
Linkissä myös sanoja, joita hakijat käyttävät. Tämän tekeminen oikein on erityisen tärkeää oman blogisi sisäisissä linkeissä.
- Sivuillesi tulevien linkkien määrä vaikuttaa siihen, miten tärkeänä Google pitää sivujasi. Mitä enemmän alan linkkejä sivuillesi tulee, sitä parempi. "Jokainen linkki on ääni". Mutta linkkifarmeista, eli kaikenlaisista maksetuista linkkilistoista on nykyisin haittaa, ei mitään hyötyä. Linkit pitää tulla sivuilta, joilla on kunnollista sisältöä. Sosiaalisen median linkit ovat tärkeitä.
- Tee paljon oman blogisi sisäisiä linkkejä. Käytä myös widgetejä, jotka luovat niitä, esim. eniten luettujen sivujen listaus.
Yksittäisiä vinkkejä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi
- Käytä sivuille tärkeitä hakusanoja myös väliotsikoissa
- Google ei "näe" kuvia. Muista nimetä kaikki kuvat sen mukaan, mitä kuva oikeasti esittää.
Klikkaa kuvaa editorissa ja toimi näin:
- Facebookista, Twitteristä, Youtubesta, Pinterestistä, Instagrammista ja Google-kartoista tulevilla linkeillä on iso merkitys.
- Lisää sisältöä usein - Google käy sivullasi useammin
- Täsmälleen samaa sisältöä ei saa olla kahdessa osoitteessa (esim. blogissa ja yrityksen www-sivuilla). Google ymmärtää tämän kopioinniksi ja sivujen näkyvyys laskee.
- Koska Google ei näe kuvia, älä laita mitään tekstiä tai otsikoita kuvina. Siis että tehdään tyylisyistä Photoshopilla tms. kuva, jossa on tekstiä.
- Muista, että sisältö on tärkein, ei yksittäisten sanojen käyttö tekstissä!