Uudet tilaajat ja katselukerrat eivät tule sattumalta, vaan se vaatii työtä. YouTube on maailman toiseksi tärkein hakukone, siksi sille kannattaa kertoa yksityiskohtaisesti, mitä videosi sisältävät. Se ei ymmärrä videoitten sisältöä. Se antaa kaikki suositukset ja näytöt sillä perusteella, mitä videoitten otsikot, kuvaukset ja hakusanat kertovat. Siksi niihin kannattaa käyttää aikaa. Kun tekee sen suuren työn, että julkaisee videon, niin haluaa sille myös katsojia!
Tässä listaa niistä toimenpiteistä, jotka kannattaa tehdä jokaisen videon kohdalla:
- Mieti videon otsikko tarkkaan. Sisällytä siihen aiheen tärkeimpiä sanoja.
- Kirjoita videoon kuvaus. Se saa olla 5000 merkkiä pitkä, joten älä säästele sanoja.
- Tee jokaisen videon pienoiskuva (thumbnail) erikseen jollakin ohjelmalla, älä käytä videosta tulevia ehdotuksia. Minä käytän tähän Photoshopia, mutta mm. Gimp tai Canva sopivat tarkoitukseen. Kuvan koko 1280 x 720 pikseliä.
- Lisää hakusanakenttään kaikki mieleen tulevat aiheeseen liittyvät hakusanat ja useamman sanan yhdistelmät. Käytössä 500 merkkiä.
- Lisää videon loppuun päätösruudut. Nämä tulevat videon kulman päälle viimeisen 20 sekunnin aikana. Niitä voi käyttää 2-4 kpl. Lisää ainakin Tilaus-ruutu, eli linkki, joka kehottaa tilaamaan kanavasi. Lisäksi valitse ainakin yksi saman aiheen video, jota se voi ehdottaa katsojalle.
- Käytössä on myös Kortit, joilla voit luoda linkkejä videoihin tai esim. blogiisi mihin kohtaa videota tahansa.
- Voit tekstittää videot joko samalla kielellä, jolla ne on puhuttu tai lisätä käännöksen. Tai molemmat.
- Jaa videosi myös Pinterestissä. Kannattaa kuulua moniin omien aihetten ryhmätauluihin.
Yleistä kanavasta
- Täytä kanavasi tiedot ja käytä aiheen hakusanoja. Kohta Oma kanava - Tietoja.
- Lisää samassa kohdassa myös blogisi ja somekanaviesi tiedot.
- Luo kanavan uusille vierailijoille lyhyt esittelyvideo (itselläni edelleen tekemättä!) Suositeltu pituus 30-60 sekuntia.
- Lataa Chrome-selaimelle VidIQ-plugin. Se antaa paljon tietoa kustakin videosta, niin omistasi kuin muiden. Se mm. kertoo paljon tilastoja, esim. kuinka hyvä SEO score (hakukoneoptimoinnin taso) kullakin videolla on. Sillä saat myös hakusanaideoita muitten tekijöitten saman alan videoista. Esimerkki yhden videoni paneelista:
- Luo joka aiheesta soittolistoja. Nämä voivat olla joko pelkästään omista videoistasi tai sekaisin omista ja muiden.
- Käytä kanavan aloitussivulla osioita. Ne löytyvät etusivulla sivun alalaidasta. Niillä voit ohjata katsojiasi haluamiisi videoihin, esim. osiolla suosituimmat, uusimmat tai jokin soittolista.
- Vastaa tai ainakin peukuta kaikkia kommentteja. Löydät ne kohdasta Videonhallintaohjelma - Yhteisö.
- Voit kaupallistaa kanavasi Google Adsensen kautta. Katselukertoja on oltava kymmeniä tuhansia kuussa ennenkuin tienattu summa on muuta kuin muutaman euron per kuukausi!
- YouTube ehdottaa videoita osittain sillä perusteella, kuinka suuri osa kustakin videostasi katsotaan. Älä siis jaarittele turhia, vaan pidä sisältö tiiviinä. Tällöin katsotaan suurempi prosenttiosuus videostasi.
Tässä siis joitakin kanavan ja videoitten hallintaan liittyviä asioita, jotka nyt tulivat mieleen. Koko aihe on valtavan laaja.
Itse koetan parhaillaan löytää aikaa tehdä vanhemmat huonolaatuiset, mutta suositut videot uudelleen. Vanhaan videoon laitan linkit uusiin.
Jaa Pinterestissä: